Ga naar hoofdinhoud

Levi van DamLevi van Dam is een ‘stapelaar’. Van het vbo stapte hij over naar de mavo, stroomde door naar de mbo-opleiding Sociaalpedagogisch werk, om na een hbo-opleiding Sociaalpedagogische hulpverlening orthopedagogiek te studeren. Eind 2018 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op de JIM-aanpak, een zelfontworpen interventie waarbij jongeren met sociaal-emotionele problemen een mentor uit hun omgeving kiezen.

Op mijn 29e ben ik gescheiden, inmiddels woon ik samen met mijn verloofde, twee stiefdochters en onze gezamenlijk dochter en een jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden. Omringd door scheiding, zou je kunnen zeggen. Tijdens mijn eigen scheiding was Han Mes, een inmiddels 82-jarige kunstenares, mijn grote steun en toeverlaat. Een scheiding is pijnlijk en het is een moment waarin je leert heroriënteren. Op jezelf en je omgeving. Wat ik met JIM beoog, is dat kinderen een natuurlijke mentor aanwijzen in hun eigen omgeving, iemand zoals voor mij Han Mes was. Zo’n steunfiguur kan het verschil maken tussen drijven of verzuipen. Het levert, vaak tegen de verwachting in, prachtige nieuwe verbintenissen op, waardoor kinderen zich minder allen voelen.

Back To Top